Smoothiji

V zadnjih nekaj letih so po neverjetnem uspehu in razširjenosti v ZDA, napitki, imenovani smoothie postali zelo priljubljeni tudi pri nas. Sedaj jih ponujajo že skoraj povsod: v nakupovalnih centrih, na tržnicah, v lokalih, v bolj turističnih mestih celo na stojnicah ob sprehajalni poti. Marsikdo izmed vas jih uživa že dokaj redno ali celo vsakodnevno. Najbrž ste o njih že veliko slišali ali prebrali, gotovo pa ne veste še prav vsega in želite izvedeti še več.

Zgodovina

Uživanje napitkov iz svežega sadja in zelenjave se je pri nas zelo razširilo šele v zadnjih nekaj letih, zato veliko ljudi misli, da gre za odkritje novega prehranskega trenda, vendar temu ni tako. V sredozemskih in vzhodnih kulturah so pripravljali kašaste napitke iz sadja že stoletja preden so jih poznali Američani. V ZDA so se pojavili šele po letu 1930, ko so se pojavili varni hladilniki brez škodljivega amonijaka. Ljudje so tako imeli možnost shranjevanja sadja, zelenjave, mlečnih izdelkov in drugih živil. Kmalu za tem je Stephen Poplawski izumil blender, ki je močno olajšal pripravo različnih jedi in napitkov. Pet let kasneje je Fred Osius posodobil in izboljšal blender, ki še danes ostaja skoraj nespremenjen. Osius je s svojim blenderjem napovedal revolucijo v pripravi napitkov in imel je še kako prav.

Uživanje sadno-zelenjavnih sokov je postalo zelo priljubljeno s pojavom makrobiotike v 60. letih prejšnjega stoletja. Zahvaljujoč uspešnemu bodybuilderju tega časa, Jacku Lalanne-u, so športniki začeli posvečati več pozornosti zdravi prehrani in po zgledu Lalanne-a začeli piti sokove.

Smoothijem je v 70. letih dal ime Steven Kuhnau. Kot najstnik je imel intoleranco na laktozo, zato je milkshake, v Ameriki zelo priljubljen napitek, nadomestil s svojo alternativo iz svežega sadja z ledom. Odkril je, da njegov napitek, poleg dobrega okusa, uspešno uravnava njegovo alergijo in krvni sladkor. Navdušen nad svojim odkritjem, je odprl podjetje z zdravo prehrano in svojimi svežimi napitki »The Smoothie King«. Sedaj je po vsem svetu več kot 600 lokalov franšize »The Smoothie King«.

 

Iz Amerike k nam

Tudi pri nas so bili poznani pred začetkom 21. stoletja, vendar jih še nismo imenovali smoothie. Ta izraz se je začel uporabljati, ko so na police trgovin prišli Fructalovi gosti kašasti sokovi iz mešanega sadja s 100 % sadnim deležem. Izraz smoothie se je obdržal. Zaradi pogoste rabe je tudi zapis »smuti« pravilen, pojavila se pa je tudi slovenska ustreznica zmešanček, vendar jo slišimo zelo redko.

Postali so priljubljena malica na poti, zaradi porasta zanimanja (k čemur je prispevalo širjenje vegetarijanstva, veganstva, presnojedstva in zdravega prehranjevanja na splošno) pa so tudi v Sloveniji odprli veliko The Smoothie Kingu podobnih lokalov.

 

Resnica o sadju in sladkorju

Smoothiji veljajo za zdrav obrok, saj vsebujejo številne vitamine in hranilne snovi, ki imajo pozitivne učinke. Vendar sta ameriška znanstvenika začela širiti prepričanje, da niso nič bolj zdravi od navadnih sokov iz embalaže, saj vsebujejo prav toliko sladkorja. Slovenska strokovnjakinja za prehrano, Mojca Cepuš, pravi, da smoothiji nikakor niso zdravju nevarni, saj so sladkorji v njih naravno prisotni in se v našem telesu obnašajo drugače kot rafinirani. Pomembno pa je, da se zavedamo, da smoothie ni le sok, ki ga pijemo tekom dneva zaradi žeje, ampak je obrok. Vedeti moramo, kako jih uživati. Cepuševa priporoča, naj jih ne pijemo, ampak jih je bolje jesti z žličko. Razlog je prav v sladkorju oziroma ogljikovih hidratih na splošno. Presnova le-teh se začne v ustih, s pitjem pa ta del preskočimo. S pravilnim uživanjem telo hitro dobi dragocene snovi.

Sicer pa ni nujno, da smoothie vsebuje veliko sladkorja. Odvisno je seveda od naše izbire. Smoothiji v trgovinah imajo včasih dodan sladkor, zato raje izberimo sveže pripravljene. Na mestih, kjer jih pripravljajo, imajo zelo pestro ponudbo in stranka lahko izbere poljubne sestavine. Lahko pa nabavite blender (v kolikor ga še nimate) in si smoothije pripravljate sami. Na dolgi rok je še ceneje, saj so cene smoothijev zunaj za marsikoga previsoke, da bi si jih pogosto privoščil. Tako najbolje veste, katere sestavine uporabiti, v kakšni količini, od kod kaj prihaja itd. Količino sladkorja lahko zmanjšamo, če napitek ni le iz sadja. Gotovo ste že slišali ali že poskusili zeleni smoothie. Vsebuje kombinacijo sadja in zelenjave, ki vsebuje manj sladkorja in več vlaknin kot sadje. Če še niste poskusili zelenega smoothija, ga le dajte. Všeč vam bo, četudi ne marate zelenjave, saj sadje poskrbi za odličen okus. Poskusite najprej z več sladkega sadja, nato pa postopoma spremenite razmerje in dajte prednost zelenjavi.

 

Kaj naj smoothie vsebuje?

Zelenjava:

Nepogrešljiva v smoothijih je zelenolistna zelenjava, kot je špinača, blitva, ohrovt, cikorija, regrat, koprive, peteršilj, saj vsebuje ogromno klorofila ali tako imenovano “zeleno kri rastlin”, ki je bogat izvor naravnih mineralnih snovi, vitaminov, beljakovin, in mikrohranilnih snovi, ki so nujno potrebne za življenje, zagotovitev zdravja in za regulacijo kislo-bazičnega ravnotežja v telesu. So bogat vir klorofila, ki pomaga iz telesa čistiti težke kovine. Doma imejte tudi kumare. Sestavljene so iz kar 97 % vode, kar je več kot pri lubenici. V primerjavi z njo vsebujejo veliko manj sladkorja, vendar so podobnega okusa. Vsebujejo veliko bazičnih rudnin, predvsem kalija, magnezija, selena, silicija in kalcija. Pomagajo uravnavati krvni sladkor, kljub malo kislemu okusu pa učinkujejo bazično. Kupite gomolje rdeče pese in jih dodajte smoothiju (tudi liste lahko – so užitni). Rdeča pesa je prijetno sladkega okusa. Odlikuje se v visoki vsebnosti folne kisline, ki zmanšuje utrujenost, bledo kožo in krepi spomin. Vsebuje tudi kalcij, silicij in fosfor ter vitamine C, B1, B2, P in PP. Je tudi močan antioksidant. Z zmogljivejšim blenderjem lahko zmeljete tudi korenje. Karoteni, ki so prisotni vplivajo na dober vid, zdravo kožo, zmanjšanje tveganja za razne bolezni in preprečevanje zastrupitev s hrano.

Sadje:

Pri sadju imamo neomejeno izbiro. Uporabimo karkoli nam je všeč. Seveda je najbolje izbirati sezonsko in lokalno pridelano sadje. Banane ne rastejo ravno v bližini, vendar v smoothiju skoraj ne smejo manjkati. Odlične so za prikrivanje grenkega okusa zelenjave, ker so sladke. Poleg tega smoothiju dajo kremno teksturo. Dobro vplivajo na razpoloženje in razmišljanje ter dajejo energijo. Vsebujejo veliko kalija. Odlično in zdravo sladilo so tudi datlji, fige, domač med in suho sadje. Jagode, maline, ribez, robidnice in borovnice so najmočnejši antioksidanti in vsebujejo najmanj sladkorja od vsega sadja (celo manj od limon).

Oreščki, semena, začimbe, beljakovine:

Poleg sadja in zelenjave lahko smoothie izboljšate tudi z avokadom ter žlico oreščkov ali semen (chia, lanena, sončnična). Vsebujejo zdrave, nenasičene maščobe, ki so odlična hrana za možgane. Po želji dodajte začimbe kot so meta, cimet, ingver ali kurkuma. Celo čili, če vam je všeč, vendar pazite na količino. Začimbe bodo naredile vaš obrok še bolj zdrav, vaše telo pa bo imuno na prehlade, viroze in ostale nevšečnosti. Če želite gostejši smoothie so tudi ovseni, pirini ali katerikoli drugi kosmiči zelo primerni. Imeli boste popoln zajtrk. Žlica beljakovin v smoothiju pa poskrbi za regeneracijo po treningu, v kolikor ste športno aktivni.

 

Super živila – ali jih že poznate?

Vse pogosteje se ljudje poslužujejo »super živil«. V lokalih, kjer pripravljajo smoothije imajo zelo veliko izbiro. Gre za rastline in alge, ki rastejo na rodovitnih in dokaj neokrnjenih predelih sveta, njihovi plodovi pa niso predelani, zaradi česar so popolnoma naravni. Nekatera izmed njih so maca, ashwaganda, goji jagode, spirulina, chlorella, kakavova zrna,lucuma, yacoon, kokosov sladkor, konopljina semena, chia semena... Lahko jih uživate kot dodatke smoothijem, niso pa nujna, v kolikor so le-ti dovolj bogati s hranili iz sadja in zelenjave, njihove cene so namreč kar visoke.

Na spletu, v knjigah in revijah najdete ogromno receptov. Lahko pa se prepustite ustvarjalnosti in eksperimentirate po svoji želji. Veliko zabave pri tem in uživajte v svojih napitkih!

 

 

Tina Skrt


NOVO V GALERIJI

PARTNERJI