Minerali in njihov pomen v zdravi prehrani

Telo za pravilno delovanje potrebuje več kot samo beljakovine, maščobe, ogljikove hidrate, vodo ter vitamine. Ljudje pogosto pozabljamo na minerale, ki so prav tako ključni za pravilno delovanje našega telesa. Med tem ko lahko človeško telo samo proizvaja nekatere vitamine, ne more proizvajati mineralov.

Minerali so ključnega pomena za človeški obstoj, saj ima lahko odsotnost že enega minerala hude posledice na naše zdravje. Telo vsebuje okoli 70 elementov, od tega jih je 22 potrebnih za vsakdanje življenje. Kot smo že omenili, človeško telo samo ne more proizvajati mineralov, lahko pa jih izloča, zato je pomembno, da z zaužito prehrano poskušamo uravnavati potrebo po mineralih.

Klinično pomembni so naslednji minerali: jod, magnezij, cink, selen, kalcij, krom, fosfor, baker, molibden, železo, kobalt in natrij. V nadaljevanju bomo nekatere izmed njih opisali.

Natrij najpogostejo zaužijemo s kuhinjsko soljo, ki je najpogostejši vir natrija. Človek potrebuje nekje med 4 in 7 grami natrija na dan. S prehrano ga zaužijemo od 2 do 5 gramov, vendar si hrano še dodatno dosoljujemo zaradi boljšega okusa, zaradi česa lahko vnesemo v telo preveč natrija. Prekomerno uživanje kuhinjske soli lahko na dolgi rok vodi k pojavu visokega krvnega tlaka in bolezni srca in ožilja.

Kalij se nahaja v živalski in rastlinski prehrani, dnevno potrebo po kaliju pa zadovoljimo že z raznoliko prehrano. V povprečju odrasel človek potrebuje med 2 in 6 grami kalija na dan. Element kalij je v telesu potreben, saj uravnava vodo v telesu, pomaga pri uravnavanju krvnega tlaka in srčnega ritma. Pomanjkanje kalija se pojavi predvsem pri ljudjeh z enolično prehrano. Zdravstveni simptomi pa se kažejo v obliki oslabelosti mišic, srčnih motenj, šibke koncentracije, nižanja krvnega tlaka.

Kalcij najdemo v mleku, mlečnih izdelkih, žitih, zelenjavi, trdi vodi ... Na njegovo absorpcijo iz prehrane vpliva predvsem potreba po kalciju in vitamin D. Priporočljiv dnevni vnos kalcija znaša 800 miligramov. Kalcij omogoča trdnost in stabilnost, zato se ga kar 99 odstotkov nahaja v kosteh in zobeh. Pomaga pa tudi pri strjevanju krvi. Dolgotrajno pomanjkanje kalcija se pri odraslih kaže kot osteomalacija in osteroporoza. Drugi zdravstveni znaki pomanjkanja kalcija so: krčenje mišic, parastenzija, zmedenost, hipotenzija ...

Magnezij zaužijemo s pestro prehrano, vendar je pomanjkanje magnezija relativno pogosto pri ljudjeh, še posebej pri športno aktivnih in tistih, ki so izpostavljeni stresu. Priporočen dnevni vnos magnezija znaša med 300 in 400 miligramov. Telo potrebuje magnezij, da lahko uravnava krvni tlak (širi žile), skrbi za delovanje mišic, živčevja, presnovo in mineralizacijo kosti. Zdravstveni znaki pomanjkanja magnezija so: krči mišic, parestenzije, letargija, bruhanje, želodčni krči in srčna aritmija.

Fosfor se nahaja v mlečnih izdelkih, mesu, govejih jetrih, oreščkih, žitih, ribah ... Človek povprečno potrebuje okoli 800 miligramov fosforja. Fosfor ima ključno vlogo za pravilno delovanje človeškega telesa, saj je poleg kalcija glavni mineral za sestavo kosti in zob, skrbi za pretvorbo energije v delovanje mišic, potreben je pri presnovnih procesih in vpliva na uravnavanje kislosti ter bazičnosti. Oslabelost, izguba apetita, bolečine v kosteh, tresenje rok, oteženo dihanje, slabokrvnost in podaljšane krvavitve so le nekater izmed simptomov pomanjkanja fosforja.

Avtor: Aleš Kurnik

Vir: povzeto po prispevku dr. Lucijana Cenciča, najdeno dne 26. 2. 2014 na  http://www.primorske.si/Priloge/Zdravje/Vloga-in-pomen-mineralov-v-prehrani-ljudi.aspx


NOVO V GALERIJI

PARTNERJI